Historien om hur Genuint bemötande började och fick sitt namn – Gentile.

Vi sa det i mun på varandra ’Vi kan bidra så att kunderna blir gladare, nöjdare och mer tillfreds när de går än när de kom. Varje gång oavsett ärende. I det personliga mötet och i telefon. Nu kör vi!’

Där satt vi under klätterrosen i maj 2013 på min syster Katarinas terrass i Toscana och brottades med ’ Vad är det vi kan och hur gör vi’. Nu skulle vi sätta alla tankar kring kundbemötande och kundservice. Då vi kastades mellan ’Detta är genialiskt!’ och ’Detta är ju bara fickludd…  ’.

Så fick Gentile sitt namn, sin form och metodik. Att vara Gentile – ödmjuk, personlig och kunnig.  På italienska är orden så tydliga och inget är ljummet – antingen är man gentile eller dess motsats.

Jag hade under de senaste åren arbetat med kvalitativa kundundersökningar och analyser. Då jag var en fluga på väggen som iakttog och en sniffande knarkhund; ’Vad är det som skall lyftas fram i ljuset? Vad är det kunderna upplever men sällan kan formulera? Och vad upplever ickekunderna, de som väljer konkurrenten?’.  Gång på gång såg jag liknande mönster, bra produkt, pris, plats och PR men vid finalen när slutkunden mötte personalen blev det fel. Det blev inget klirr i kassan.

Inte en enda gång tänkte jag ’Men vad har de anställt för stolpskott’ eller ’Nu får de skärpa sig’. Jag tänkte ’Stackars människor, de saknar mentala och praktiska verktyg för att kunna leverera’.

Syrran och jag har stått på golvet i så många branscher. Vad var det som gjorde att vi lyckades leverera? Vi använde väldigt konkreta mentala och praktiska verktyg. Vad var det vi gjorde som ledare och chefer så att andra vågade utvecklas och lyckas? Vi lärde ut med tillit, prestigelös träning – och alltid slutkundens ögon i fokus. Det här vill vi hjälpa andra med!

Syrran bestämde sig för att fortsätta utveckla frontpersonalen på hotellet vid havet och vara nära sin familj i Italien. Jag drog igång Genuint bemötande – Gentile med Stockholm som bas och nu hjälper jag underbar personal att hitta sina unika verktyg; de slutar famla och ser i stället nyfiket sina kunder.

När du vill veta mer om hur jag kan hjälpa till, hör mer än gärna av dig, slå en signal eller maila – så tar vi det vidare.

Varma hälsningar
Maria Zälle

Kontakta mig här